Rock Machine
<< Zoznam článkov od 21 do 40 (z 49) >>
Eshop www.davorin.sk

Skialp-Prechody

Rozhodnutie pokúsiť sa prejsť prvú etapu Tatarkovho prechodu bolo podmienené zlepšením snehových podmienok v Tatrách. Marec bol snehovo podpriemerný, no pred Veľkou nocou zasiahol Tatry snehový monzún a všetko na dobré obrátil. Od veľkonočného piatku postupne lyžujeme Patriu, Lomnické sedlo, Kartárik, Huncovský štít a Filmarák, všetko v neskutočnom prašane. V pondelok návrat do všednej reality a čakanie na stabilizáciu podmienok. Oteplenie a striedanie plusových a mínusových teplôt by malo byť zárukou aspoň ako tak stabilných podmienok.   V ...   Celý článok
 O Gipsyho (Vlado Tatarka) trojdňovom skialpovom prechode Vysokými Tatrami sa už toho narozprávalo veľa, oveľa menej sa ale spravilo. Dodnes je zaznamenaný iba jeden úspešný pokus dvojice Malák/Leitner. Róbert Gálfy svojho času prešiel prvý deň Gipsyho prechodu v kvalitnom čase a vyjadril sa, že nič krajšie doteraz v Tatrách neabsolvoval. Už dlhšie som sa chystal prejsť Gipsyho prechod po častiach, vedľajším produktom týchto túr by samozrejme mala byť aj kvalitná fotodokumentácia. Rád by som bol, keby bolo každému záujemcovi jasné, kadiaľ prechod vedie...   Celý článok
Je 3:15 ráno a zvoní mi budík. Vonku je samozrejme tma a nikomu by sa nechcelo vstávať tak skoro na vlak. No my sme si na dnes vymysleli parádny prechod, na ktorý sa tešíme už dobré tri týždne. Podmienky sú super a Aladin nám predpovedá krásny slnečný deň, dokonca by sme mali vidieť aj čiastočné zatmenie slnka. Náš dnešný plán: Štrbské pleso – Popradské pleso – Rysy – Morské oko – Chalubinského vráta – Temné Smrečiny – Hlinská dolina – Kôprovské sedlo – Popradské pleso a domov...      Dnes je veľmi tvrdo, šliape sa nám dobre ...   Celý článok
Sme siedmu hodinu v aute niekde medzi Rosenheimom a Innsbruckom a naháňame posledné dni tlakovej výše čiastočne prekrytej s jarnými prázdninami. Práve mi do unaveného xichtu šľahol infračervený blesk. Takže oné IG-L obmedzenie na 100km/hod, ktoré svieti pomaly na každom kilometri, sa nevzťahuje iba na nákladiaky, ako sám seba celú jazdu presviedčam. Až neskôr mi Luki vygúgli, že ide o nejaký úžasný emisný limit, ktorý bude postupne zavedený skoro na väčšine rakúskych diaľnic. Dnes ma teda majú a nie je to prvý krát.   V aute sme šiesti. Traja zj...   Celý článok
Už dlho mi v hlave mátala taká myšlienka - skúsiť prejsť na pásoch z Telgártu na Donovaly nonstop. Taká súkromná zimná Nízkotatranská stíhačka. Podpichla ma aj Pachova spoveď o prechode z roku 1992 (tu na Vetromagu). Isto to dal aj niekto ďalší, škoda že o tom neviem. Hádam to dám tiež, len musia byť podmienky. Pred dvoma rokmi sme to skúsili traja a „nenalepili sme“, vlani bola zima zrušená. No po tohoročnej snehovej kalamite nastalo obdobie pekných dní, dokonca s teplotami nad nulou, pritom v noci mrzlo – to je dosť času, aby som mal stopu dokona...   Celý článok
 Začiatkom februára konečne poriadne prisneží. Všeobecnú skialpovú eufóriu pribrzďuje lavínová trojka a nahlásený prievan. Práve toto sú však okolnosti, kedy prichádzajú na rad atypické línie mimo život ohrozujúcich kót, kedy vám nebude ľúto trmácať sa kilometre lesom na kótach medzi 1000 a 1500. Jednu takú má už dlhšie v hlave kamarát Miro. Volá klasicky, pár hodín pred akciou. Piatimi vetami popíše trojdňový zámer. Radšej ho počúvam len zľahka, veľa z vyslovených pojmov mi aj tak nič nehovorí. Ak by som si pripustil detaily a predbežn...   Celý článok
Koncom marca – začiatkom apríla (28.3-2.4) sa nám podarilo prejsť klasický variant tradičného najznámejšieho prechodu Álp. Bol to prechod, pred ktorým sme všetci mali veľký rešpekt, ale aj veľkú chuť ho prejsť. Náročnosť podujatia, súčasné možnosti získania informácií o podmienkach, naplánovanie trás a celá logistická príprava, výber účastníkov... majú veľa spoločného s prípravou výpravy expedičného charakteru. Výsledkom kvalitných príprav bývajú okrem dobrého priebehu prechodu aj nádherné zážitky z krásneho prostredia vysokých hôr d...   Celý článok
Švajčiarsko - Engadin - Julierpass 6:55 Vyrážam. Teplomer v aute ukazuje mínus 17. Som naobliekaný, mám hrubé rukavice. Pomaly ťapkám a skúšam sa zohriať. Šliapem známym smerom. Stopa je prešliapaná, presne ako som plánoval a čakal po peknom víkende. Čaká ma Piz Surgonda. najprv sa však musím preťapkať nekonečnými bielymi pláňami. Výstup na tento kopec a následný zjazd naspäť na Julier je peknou dennou túrou pre mnohých skialpinistov.   Piz Surgonda  3196m, 8:45  (980v.m. 3,5hod podľa skialp sprievodcu) Jediný kopec, na ktorom som už bol z tých...   Celý článok
  "Okrem iného som si želal, aby toto naše podujatie opäť povznieslo tradičnú lyžiarsku turistiku a dalo nové podnety tomuto nádhernému športu, ktorý mladá horolezecká generácia neprávom zanedbáva." Walter Bonatti r. 1955       Vari každého horolezca, ktorý niekedy počul o objavných cestách na severný a južný pól, uchvátili tieto dobrodružné podujatia a nejeden v skrytom kútiku duše sám zatúžil oboznámiť sa s tými ďalekými končinami. Priznávam, že sa vo mne vždy ozvala táto túžba, len čo sa moje myšlienky obrátili na Arktíd...   Celý článok
Viktor Beránek je známy ako dlhoročný chatár z Chaty pod Rysmi. Jeho skialpinistiskú minulosť už ale poznajú len pamätníci, a tak som sa pri mapovaní zaujímavých prechodov rozhodol pripomenúť aj tento, na Slovensku ojedinelý, počin. V čase tohoto prechodu bol Viktor aktívny a úspešný pretekár v skialpinizme. Samozrejme, že preteky vtedy vyzerali trochu ináč ako dnes. Nie však o pretekoch bude reč. Aj v rámci prípravy na skialpovú expedíciu na Špicbergy a aj v duchu podobných "Haute Route" v alpských pohoriach sa Viktor rozhodol spraviť podobný ...   Celý článok
Skialpinizmus ako jeden z najkrajších horských športov ponúka počas jednej túry silné zážitky. Tým najväčším závislákom však "jeden vrchol" často nestačí. Ich túžba po neobyčajných zážitkoch v "prirodzenom životnom prostredí" ich vedie aj k takým skialpovým akciám, nad ktorými "tí ostatní" len krútia hlavou.   Hrebeň Západných Tatier svojimi parametrami priam vyzýva na akciu štýlom nonstop. Oproti hrebeňu Nízkych Tatier, ktorý je určite tiež podobnou výzvou, sú však Západné Tatry podstatne drsnejšie a počas...   Celý článok
Piatok ráno. Tatry sú také, aké ich posledné dni a týždne poznáme. Hmla. Každý sa ju snaží nejak preľstiť, vyhnúť sa jej. Ľudia sú vynaliezaví, spôsoby rôzne. Povráva sa, vraj už bolo odskúšané všetko. Modlitby, obete bohom, čierna mágia, držanie palcov pri predpovedi počasia... Tak až v takej núdzi ešte nie sme. Ja navrhujem Peťovi skúsiť dnes inú dolinu a využiť služby vývozu taxíkom do základného tábora. Vyrazíme teda do Velickej doliny, stejnak sme tam polyžovali zatiaľ len málo. Cieľ vyberáme jednoduchší, ale prestížny: Litvorové se...   Celý článok
Klasický znamená z Ružomberka do Tureckej (či naopak), tak sa to chodí na pásoch asi najčastejšie. Vlastne je to z veľkej časti „traverzovka“, nie hrebeňovka. Asi 40km, asi 2000m nastúpaných, ideálna denná prechádzka na pásoch, obľúbená aj na bežkách. Takto na jar sa to dá zvládnuť v pohode za svetla, ak ide človek naľahko.   Zo stanice v Rybárpoli najprv dva kiláky pochodu pod lanovku, kým sa dostanem na sneh. Ešte že popri ceste vedie chodník lesom - len zisťujem že z veľkej časti je vhodný skôr na mačky :-) Nevadí, pol hodinka od vlaku a...   Celý článok
Prvý marcový víkend a nedeľa konečne ako maľovaná, ide sa na to! Po dvoch týždňoch odmäku sneh sadol a zmrzol, lavíny sa vyzúrili, bude sa dobre šmýkať. Program je jasný: Párnica - Osnica - Stoh - Chleb - Veľký Kriváň - Malý Kriváň - Suchý - Kľačianska Magura - Turčianske Kľačany. Jasné že na začiatku chýbajú Rozsutce a na konci Panošiná, aby bol hrebeň celý. Ale tie prvé nie sú veľmi lyžovateľné (a Veľký už aj zavretý) a na Panošinú sa trepať po rozrytej zvážnici lesom, to sa mi už fakt nechce.     Na lúkach nad Párnicou je ...   Celý článok
Po minulotýždňovom boji so západnou, ďumbierskou časťou hrebeňa Nízkych Tatier prišiel čas okúsiť aj tú kráľovohoľskú, nech to mám komplet. Počasie sa vylepšilo, aj slnko bolo sľubované a teploty vraj akurát pod nulou. Snehu nad mieru, nového málo, skoro ideál.     Začal som rovnako ako pred týždňom, na Čertovici, len na druhej strane cesty a do Sedla za Lenivou som rozhýbal lenivosť po zvážnicovej stope. Hore aj slnko vykuklo cez rednúcu hmlu, vyzeralo to na čoraz krajší deň. Ďalej cez rúbane a zvyšky lesa viedla už len jedna stopa, zasypan...   Celý článok
Inšpirovaný článkami o prechode hrebeňa vybral som sa skúsiť aj ja, najprv len „tú ľahšiu polovicu“, nech viem o čom to je. Podľa hesla „ťažko na cvičisku...“ vybral som si tie najlepšie možné podmienky, keď mi nohy podlamovali práve dobraté antibiotiká, mizerná viditeľnosť a haldy nového snehu.   O siedmej prichádza na Čertovicu bus z BB, skáčem rovno do záveja a o chvíľu už sa rozdýchavam smerom na Lajštroch. Ten je aj jediným kopcom, ktorý ešte vidím celý - mraky síce visia tesne nad hrebeňom, ale rýchlo klesajú a začína sne...   Celý článok
1961 Zibrínová, Zibrín, Peinel, Tataka, Banko   Veľmi ľutujem že moje spomienky na staré túry nemôžem doplniť originálnymi fotkami účastníkov, ale pri úteku v auguste 1968 sme zanechali všetko za sebou. Aj vzácne albumy s fotkami s rodinou, z pretekov, túr a lezenia. Asi to má v archíve tajná polícia. Cnie sa mi aj za mojimi trofejami a pokálmi, boli to pekné časy.   Dnešná digitálna technika dáva ale možnosť „nasťahovať sa“ do tohto terénu a snažím sa tie spomienky trochu oživiť. Technika baľšaja! Zabudnime na politiku a venujme sa k...   Celý článok
Pomaly sa blíži zimná sezóna a všetci tí, čo podľahli čaru lyžiarskych túr či prechodov po zasnežených kopcoch, už iste rozmýšľajú a plánujú túry na zimu. Tu je jeden tip pre vás. Je to skialpinistický prechod naprieč Vysokými a Západnými Tatrami, alebo ak chcete od Brnčalky až po Žiarsku chatu. Nám sa túto túru podarilo zrealizovať až po 35 rokoch. Prvýkrát sme sa o to pokúšali už v apríli 1977. Samozrejme nemali sme k dispozícii taký výstroj ako dnes, ale mali sme chuť a vôľu a tak nám nevadili ani ťažké batohy a prezúvanie sa d...   Celý článok
Nízke Tatry sú pohorie priam predurčené na hrebeňové prechody. Zatiaľ čo v lete sa už na trase Telgárt - Donovaly preháňajú "stíhači" a traťový rekord dvojice Homola/Daňo je 14:41hod., tak v zime na lyžiach je situácia trošku iná. Hrebeň Nízkych Tatier išlo množstvo skialpinistov rôznymi spôsobmi. Bežne sa chodí za dva, za tri dni. Ísť tento 100 km dlhý hrebeň s prevýšením 5500 metrov na lyžiach s prenocovaním za dva dni je veľmi pekný skialpový podnik. My si tu dnes ale predstavíme jeden trošku netypický výlet, alebo skôr úlet. Pacho...   Celý článok
  Nebeská cesta Zatiaľ som o svojich výletoch do hôr nenapísal ani jeden článok. Asi preto, že som ich nikdy nepovažoval za dostatočne hodnotné, aby som sa s nimi podelil s ostatnými (bušičmi, onsajtérmi, kráľmi mixov a ľadov...). Inšpiroval ma článok od bušiča Adiho, ktorý s parťákom vyliezol krásnu cestu v Chamonix a nenapísal o nej takmer nič. Písal len o pocitoch. Tak tu je pár mojich o sedemdňovom skialpovom prechode Álp v oblasti Zermattu.     Výhľad z Brittania hutte na Strahlhorn (vzadu vľavo)   O príprave Nie je to ...   Celý článok