Rock Machine
<< Zoznam článkov od 16 do 30 (z 49) >>
Eshop www.davorin.sk

Skialp-Prechody

V jesennom rozhovore sme si predstavili na Vetroplachu nášho momentálne najlepšieho pretekára v skialpinizme Joža Hlavča. Zima sa začala neslávne, snehové podmienky sú veľmi nestabilné, ale množstvo skialpinistov je napriek tomu nažhavených plniť si svoje sny a ciele. Do tohto čakania na snehové podmienky prišla správa: Jožo Hlavčo si dal netradičný "tréning": 10x po sebe vyšliapal na Chopok. Počas 11 hodín a 55 minút nastúpal presne 10 000 výškových metrov. Že vám to nejako mozog nespracúva túto informáciu? Netrápte sa, nie je na vine, jed...   Celý článok
Paolo Rabbia prešiel na lyžiach Alpy v stopách slávneho Bonattiho prechodu.  1800 kilometrov prechodu celých Álp z východu na západ. Všetko bez použitia akéhokoľvek dopravného prostriedku. Iba lyže a pásy, prípadne peši v skeletoch a s lyžami na chrbte. Paolo Rabbia - vtedy 43 ročný Talian z Cuneese di Savigliano, ženatý otec dvoch dcér, vyrazil na prechod 29. decembra 2008 zo sedla Forcella della Lavina al Mangart (Júlske Alpy). Do cieľa prišiel 28. februára 2009 zlyžovaním zjazdovky v stredisku Garesio 2000 v Ligúrskych Alpách. 62 dní trvalo Paolovi kým n...   Celý článok
Od toho okamihu, ako som sa dozvedel o "Korune Liptova", som nevedel vypustiť myšlienku skúsiť to. Vlani sme to skúsili so Salkym naivne, nepripravene a určite sme to obaja veľmi silne podcenili. Išiel som do toho s tým, že to nebude také ťažké, však tie hrebene okrem Choča mám prechodené za mlada. Vedel som, že nič technicky náročné to neponúka, akurát najúchvatnejšia časť Roháčov bude mať sem tam exponovanejší úsek, ktorý mi nemôže nijako extra skomplikovať plány. Prvý pokus nás odrazil, ale nie odradil. Mňa to iba posilnilo a pochopil som...   Celý článok
Do série k skialpaktuálom z Tatier pridávame aj jeden neaktuál ešte z 10.marca. Konečne ma spisovateľské črevo pustilo a stíha sa to ešte pred letom. Už pred dvomi rokmi Matúš spomenul že by sme mohli vyskúšať prejsť Nízke Tatry na lyžiach za jeden deň, alebo bez spania, alebo hlavne bez spania poležiačky. Prvý pokus zhruba pred dvomi rokmi sme takticky vymakali riadne. Aby bol dobrý sklz, sme počkali kým bude aspoň -20. Deň pred prechodom sme si ešte strihli skialp preteky na Malinom Brde. Vercajch som si pripravil zodpovedne a kúpil som si aj nové pásy. ...   Celý článok
Po minuloročnom zdolaní už klasického skialpinistického prechodu Vysokých Tatier od Chaty pri Zelenom plese sedlami na Popradské pleso, sme si tento rok naplánovali jeho pokračovanie. Na lyžiach prejdeme z Popradského plesa do Poľska na Ornak a potom Západnými Tatrami na Žiarsku chatu. Taký bol plán...ale vietor s nami rozohral inú hru a my sme sa mu museli podvoliť... V nedeľu večer sa stretávame na Popradskom plese v zložení 5 žien a 3 chlapi. Na chate sa vyspíme, aby sme hneď skoro ráno vyrazili v ústrety dobrodružstvu. Deň prvý: Na plecia nakladá...   Celý článok
Rozhodnutie pokúsiť sa prejsť prvú etapu Tatarkovho prechodu bolo podmienené zlepšením snehových podmienok v Tatrách. Marec bol snehovo podpriemerný, no pred Veľkou nocou zasiahol Tatry snehový monzún a všetko na dobré obrátil. Od veľkonočného piatku postupne lyžujeme Patriu, Lomnické sedlo, Kartárik, Huncovský štít a Filmarák, všetko v neskutočnom prašane. V pondelok návrat do všednej reality a čakanie na stabilizáciu podmienok. Oteplenie a striedanie plusových a mínusových teplôt by malo byť zárukou aspoň ako tak stabilných podmienok.   V ...   Celý článok
 O Gipsyho (Vlado Tatarka) trojdňovom skialpovom prechode Vysokými Tatrami sa už toho narozprávalo veľa, oveľa menej sa ale spravilo. Dodnes je zaznamenaný iba jeden úspešný pokus dvojice Malák/Leitner. Róbert Gálfy svojho času prešiel prvý deň Gipsyho prechodu v kvalitnom čase a vyjadril sa, že nič krajšie doteraz v Tatrách neabsolvoval. Už dlhšie som sa chystal prejsť Gipsyho prechod po častiach, vedľajším produktom týchto túr by samozrejme mala byť aj kvalitná fotodokumentácia. Rád by som bol, keby bolo každému záujemcovi jasné, kadiaľ prechod vedie...   Celý článok
Je 3:15 ráno a zvoní mi budík. Vonku je samozrejme tma a nikomu by sa nechcelo vstávať tak skoro na vlak. No my sme si na dnes vymysleli parádny prechod, na ktorý sa tešíme už dobré tri týždne. Podmienky sú super a Aladin nám predpovedá krásny slnečný deň, dokonca by sme mali vidieť aj čiastočné zatmenie slnka. Náš dnešný plán: Štrbské pleso – Popradské pleso – Rysy – Morské oko – Chalubinského vráta – Temné Smrečiny – Hlinská dolina – Kôprovské sedlo – Popradské pleso a domov...      Dnes je veľmi tvrdo, šliape sa nám dobre ...   Celý článok
Sme siedmu hodinu v aute niekde medzi Rosenheimom a Innsbruckom a naháňame posledné dni tlakovej výše čiastočne prekrytej s jarnými prázdninami. Práve mi do unaveného xichtu šľahol infračervený blesk. Takže oné IG-L obmedzenie na 100km/hod, ktoré svieti pomaly na každom kilometri, sa nevzťahuje iba na nákladiaky, ako sám seba celú jazdu presviedčam. Až neskôr mi Luki vygúgli, že ide o nejaký úžasný emisný limit, ktorý bude postupne zavedený skoro na väčšine rakúskych diaľnic. Dnes ma teda majú a nie je to prvý krát.   V aute sme šiesti. Traja zj...   Celý článok
Už dlho mi v hlave mátala taká myšlienka - skúsiť prejsť na pásoch z Telgártu na Donovaly nonstop. Taká súkromná zimná Nízkotatranská stíhačka. Podpichla ma aj Pachova spoveď o prechode z roku 1992 (tu na Vetromagu). Isto to dal aj niekto ďalší, škoda že o tom neviem. Hádam to dám tiež, len musia byť podmienky. Pred dvoma rokmi sme to skúsili traja a „nenalepili sme“, vlani bola zima zrušená. No po tohoročnej snehovej kalamite nastalo obdobie pekných dní, dokonca s teplotami nad nulou, pritom v noci mrzlo – to je dosť času, aby som mal stopu dokona...   Celý článok
 Začiatkom februára konečne poriadne prisneží. Všeobecnú skialpovú eufóriu pribrzďuje lavínová trojka a nahlásený prievan. Práve toto sú však okolnosti, kedy prichádzajú na rad atypické línie mimo život ohrozujúcich kót, kedy vám nebude ľúto trmácať sa kilometre lesom na kótach medzi 1000 a 1500. Jednu takú má už dlhšie v hlave kamarát Miro. Volá klasicky, pár hodín pred akciou. Piatimi vetami popíše trojdňový zámer. Radšej ho počúvam len zľahka, veľa z vyslovených pojmov mi aj tak nič nehovorí. Ak by som si pripustil detaily a predbežn...   Celý článok
Koncom marca – začiatkom apríla (28.3-2.4) sa nám podarilo prejsť klasický variant tradičného najznámejšieho prechodu Álp. Bol to prechod, pred ktorým sme všetci mali veľký rešpekt, ale aj veľkú chuť ho prejsť. Náročnosť podujatia, súčasné možnosti získania informácií o podmienkach, naplánovanie trás a celá logistická príprava, výber účastníkov... majú veľa spoločného s prípravou výpravy expedičného charakteru. Výsledkom kvalitných príprav bývajú okrem dobrého priebehu prechodu aj nádherné zážitky z krásneho prostredia vysokých hôr d...   Celý článok
Švajčiarsko - Engadin - Julierpass 6:55 Vyrážam. Teplomer v aute ukazuje mínus 17. Som naobliekaný, mám hrubé rukavice. Pomaly ťapkám a skúšam sa zohriať. Šliapem známym smerom. Stopa je prešliapaná, presne ako som plánoval a čakal po peknom víkende. Čaká ma Piz Surgonda. najprv sa však musím preťapkať nekonečnými bielymi pláňami. Výstup na tento kopec a následný zjazd naspäť na Julier je peknou dennou túrou pre mnohých skialpinistov.   Piz Surgonda  3196m, 8:45  (980v.m. 3,5hod podľa skialp sprievodcu) Jediný kopec, na ktorom som už bol z tých...   Celý článok
  "Okrem iného som si želal, aby toto naše podujatie opäť povznieslo tradičnú lyžiarsku turistiku a dalo nové podnety tomuto nádhernému športu, ktorý mladá horolezecká generácia neprávom zanedbáva." Walter Bonatti r. 1955       Vari každého horolezca, ktorý niekedy počul o objavných cestách na severný a južný pól, uchvátili tieto dobrodružné podujatia a nejeden v skrytom kútiku duše sám zatúžil oboznámiť sa s tými ďalekými končinami. Priznávam, že sa vo mne vždy ozvala táto túžba, len čo sa moje myšlienky obrátili na Arktíd...   Celý článok
Viktor Beránek je známy ako dlhoročný chatár z Chaty pod Rysmi. Jeho skialpinistiskú minulosť už ale poznajú len pamätníci, a tak som sa pri mapovaní zaujímavých prechodov rozhodol pripomenúť aj tento, na Slovensku ojedinelý, počin. V čase tohoto prechodu bol Viktor aktívny a úspešný pretekár v skialpinizme. Samozrejme, že preteky vtedy vyzerali trochu ináč ako dnes. Nie však o pretekoch bude reč. Aj v rámci prípravy na skialpovú expedíciu na Špicbergy a aj v duchu podobných "Haute Route" v alpských pohoriach sa Viktor rozhodol spraviť podobný ...   Celý článok